Flera inflyttningar har gjorts under sommar och tidig höst och vi hälsar nya
medlemmar hjärtligt välkomna till föreningen!
Vi har fått en del frågor angående den senaste fakturan och kostnaden för värme.
Bakgrunden till kostnaden för värme är att det behövs värme från central 1 i servicehus M3
för att ge värme till central 2 i servicehus M2 som sedan ger varmvatten och värme till länga
1 – 8. Räkningen blev högre denna sommar än föregående sommar på grund av att
värmesystemet behövde hållas igång efter bytet av värmecentraler, då cirkulationen
behövdes för att avgasa vattnet då mycket luft hade kommit in i systemet. Ett
handhavandefel från entreprenören fick också konsekvensen att länga 1 – 8 värmdes upp
under ett par dagar (motsvarar en mindre kostnad som kommer att tas upp som
kostnadsreduktion från leverantör och regleras vid nästa kvartalsfaktura). Kostnader för
diskrepanser i värme- och varmvattentillverkningen samt cirkulation fördelas med
andelstalet 1/158 för varje hushåll i enlighet med anläggningsbeslutet.
Uppdatering om ärenden
Elarbeten i garage
Vi är medvetna om att belysningen inte har fungerat perfekt. Belysningen har tidvis varit ur
funktion på garageplan 2/3, 5 och 14. Elektrikerna var i området förra veckan och justerade
inställningar och gjorde en övergripande tillsyn av hela området. Det ska nu fungera som
det ska, men vi ber er att meddela styrelsen om ni upptäcker några problem.
Mätning av vatten och värme
Tiden för byte av mätare för värme och vatten närmar sig. Vi har ett avtal med Tyresö Rör
och deras underleverantör Kwalitel som gör kabeldragningen.
Arbetet planerar att starta den 27/10.
Arbetet beräknas ta en vecka/huslänga och startar i länga 2, därefter 3, 4 och länga 1. En
preliminär tidsplan för när arbetet sker i respektive länga kommer att läggas upp på
hemsidan, men notera att det kan bli förändringar om det visar sig att arbetet är mer
komplext än förväntat.
Tyresö Rör och Kwalitel kommer att behöva gå mellan fastigheterna under arbetets gång,
och det går inte att boka en specifik tid för när de kan ges tillträde till husen. Det är alltså
nödvändigt att Tyresö Rör och Kwalitel har tillgång till samtliga fastigheter i den länga de
arbetar med under dagtid hela veckan som arbetet pågår.
Kontaktpersoner i styrelsen är Mårten Kempe; e-post: marten.kempe@sigfridsborg.se och
Markus Söderholm; e-post: markus.soderholm@sigfridsborg.se. De kommer att kontakta
boende med mer information två veckor innan arbetet i längan börjar. Om någon vet att ni
kommer att vara bortresta under tiden som närmast följer från den 27 oktober så är det bra
om ni redan nu att ni kontaktar någon av ovannämnda personer för avstämning och
planering för tillgång till fastighet.
Vi påminner om att Tyresö Rör kommer att behöva ha åtkomst till kulverten genom de
inspektionsluckor som finns i tvättstugan. Om dessa är igensatta så måste husägare se till
att inspektionsluckorna öppnas, alternativt så gör Tyresö Rör det mot kostnad som
husägaren betalar.
Städdag
Höstens städdag infaller den 9/11 klockan 13 – 16.
Längarepresentanter kommer att kallas till ett möte någon vecka innan städdagen.
Styrelsen